Swipe to the left

​Jak mierzyć rozmiar ramy? Praktyczny poradnik

Drukuj
​Jak mierzyć rozmiar ramy? Praktyczny poradnik
15 lutego 2019

Zapewne choć raz w życiu zdarzyło Ci się wsiąść na rower, który zupełnie nie pasował do budowy Twojego ciała. Był zbyt duży – tak, że z trudem sięgałeś kierownicy. Albo wręcz przeciwnie – wydawało Ci się, że podczas jazdy Twoje kolana znajdują się tuż pod brodą. Ale czy wiedziałeś o tym, że to właśnie rama w głównej mierze decydowała o wymiarach owego roweru? Zanim więc dokonasz zakupu nowego sprzętu dla siebie, sprawdź jak prawidłowo mierzyć jej wielkość.

W każdym typie roweru rama stanowi swego rodzaju szkielet, który daje nie tylko gwarancję Twojej wygody, ale – co najważniejsze – bezpieczeństwa. Źle dobrana sprawia, że jazda przestaje być przyjemna, co przecież skutecznie zniechęca do dalszych podróży. I mimo, że rower jest zakupem „na lata”, raczej nie da się przyzwyczaić do dyskomfortu, powodowanego przez niewłaściwą postawę rowerzysty (wymuszoną złymi parametrami jednośladu). Co gorsza, nad źle dobranym rowerem trudniej zapanować, skutkiem czego jazda na nim staje się realnym zagrożeniem na drodze. Zamiast więc ryzykować, warto skorzystać z jednej z metod właściwego pomiaru wielkości ramy. Sposobów na to jest kilka.

Kupujesz przez Internet? Obliczaj

Sprawa zakupu nowego bicykla wydaje się bardziej skomplikowana w momencie, kiedy nie masz w pobliżu żadnego sklepu stacjonarnego, a swój „upatrzony” model planujesz zakupić przez Internet. Ale brak możliwości sprawdzenia sprzętu osobiście zupełnie nie wyklucza dokonania świetnie wymierzonego zakupu. Możesz np. posłużyć się obliczeniami, wykonanymi w oparciu o specjalny wzór (różny dla danego typu roweru) oraz długość Twoich nóg (sam wzrost mniej się w tym przypadku liczy). Jak to zrobić?

Po pierwsze, sprawdź jak daleko od podłoża znajduje się Twoje krocze, kiedy jesteś w pozycji stojącej. W tym celu załóż buty na płaskiej podeszwie, a następnie stań przy ścianie i lekko rozsuń nogi (zrób lekki rozkrok na odległość ok. kilkunastu centymetrów). Teraz przyda Ci się pomoc drugiej osoby, która zmierzy odległość Twojego krocza od podłogi. Aby ułatwić wykonanie testu, możesz też wsunąć między nogi poziomicę bądź książkę, a następnie np. od jej grzbietu rozpocząć pomiar. Następnie otrzymany wynik pomnóż przez jeden z kilku współczynników: właściwy dla typu roweru, który kupujesz. Oto one:

a) rower górski – jeśli sprzęt posiada koła o rozmiarze 26 bądź 27,5 cali, otrzymany wynik pomnóż przez 0,57 – wówczas obliczenia będą zgodne z wartością wyrażoną w centymetrach (aby otrzymać wynik w calach, mnóż przez wartość 0,226); w przypadku roweru posiadającego 29-calowe koła, powinieneś pomnożyć kolejno przez 0,6 (co da wynik w centymetrach) lub 0,238 (wynik w calach),

b) rower miejski, crossowy, trekkingowy – wartość oznaczającą długość nóg pomnóż razy 0,63 (dla otrzymania wyniku w centymetrach) lub przez 0,25 (dla ustalenia wartości w calach),

c) rower szosowy – dla otrzymania wyniku w centymetrach, wynik pierwszych obliczeń pomnóż przez 0,66 (dla otrzymania wyniku w calach możesz pomnożyć przez 0,26).

Inną, alternatywną metodą powyższych obliczeń jest pierwotne uzyskanie wyniku w centymetrach, a następnie „przeliczenie” go na ten wyrażony w calach – poprzez podzielenie finalnej wartości przez 2,54 cm (równowartość 1 cala).

W ten sposób uzyskasz informację na temat pożądanego rozmiaru ramy, który sprawdzi się w Twoim przypadku (rozmiar ten wyraża długość pionowej rury ramy, tzw. rury podsiodłowej, mierzonej od środka korby – tzw. suportu, do jej końca.) Wielkość ramy równa jest tutaj jej wysokości.

Jeszcze inną metodą na obliczenie zalecanej wielkości tego elementu jest wykonanie pomiaru długości nogi, a następnie pomniejszenie go o wartość ok. 35 cm. W tym przypadku jednak ostateczna, pożądana wartość może być dodatkowo pomniejszona lub zwiększona o ok. 3 cm, zależnie od tego jaki typ roweru Cię interesuje (dodatkowe centymetry przydadzą się w przypadku modeli rekreacyjnych, w przypadku tych sportowych zaś – rozmiar ramy może być mniejszy).

Skorzystaj z gotowych rozwiązań

Jeśli konieczność wykonywania skrupulatnych obliczeń przyprawia Cię o zawrót głowy, możesz skorzystać z pomocy oferowanej Ci przez producentów i dystrybutorów sprzętu rowerowego. Co ciekawe, wielu z nich oprócz standardowej numeracji, stosuje również „rozmiarówkę” alfabetyczną –taką jak w przypadku wskazywania rozmiarów ubrań. Musisz jednak pamiętać o tym, że każda firma może ustalać grupy i rozmiary swoich produktów nieco inaczej – sugerowane wartości są więc przybliżone i niekoniecznie sprawdzą się w przypadku każdej marki i typu roweru. Dość uniwersalną tabelkę stworzyła m.in. marka Kross, uzupełniając ją także o wartości dostępne w przypadku sprzętu dziecięcego. Oto ona:

Modele dla dorosłych

Wzrost

Dł. wewnętrznej strony nogi

Rozmiar ramy

MTB/CROSS

CITY/TREKKING

152 cm

71 cm

14” (36cm)

16” (41 cm)

157 cm

72 cm

15” (38 cm)

17” (43 cm)

162 cm

74 cm

16” (41 cm)

18” (46 cm)

167 cm

75 cm

16” (41 cm)

18” (46 cm)

172 cm

76 cm

17” (43 cm)

19” (48 cm)

175 cm

77 cm

17" (43 cm)

19” (48 cm)

177 cm

79 cm

18" (46 cm)

20” (51 cm)

182 cm

82 cm

18" (46 cm)

20” (51 cm)

187 cm

86 cm

19" (48 cm)

21” (53 cm)

192 cm

89 cm

20" (51 cm)

22” (56 cm)

197 cm

92 cm

21" (53 cm)

22” (58 cm)


Modele dziecięce

Wiek

Dł. wewnętrznej strony nogi

Rozmiar ramy

Rozmiar kół w rowerze

4-6 lat

48 cm

-

16”

5-8 lat

53 cm

11”

20”

5-8 lat

56 cm

12”

20”

5-8 lat

58 cm

13”

20”

7-12 lat

66 cm

14”

24”

7-12 lat

69 cm

15”

24”


Tak jak już wspomnieliśmy, podana wyżej specyfika poszczególnych grup produktów oraz ich wymiary mogą okazać się inne niż w przypadku modeli produkowanych przez inną firmę z branży. Jeśli więc zależy Ci na jak najbardziej precyzyjnym doborze sprzętu, skorzystaj z tabel informacyjnych podanych bezpośrednio przez producenta danego roweru. Możesz też oczywiście skonsultować swój wybór z pracownikami wybranego sklepu lub przedstawicielem marki. Tak, by później móc się już tylko cieszyć udanym zakupem oraz jazdą pełną komfortu i wygody.

Posted in: Wszystko o Rowerach