Swipe to the left

​Jak mierzyć rozmiar ramy? Praktyczny poradnik

Drukuj
​Jak mierzyć rozmiar ramy? Praktyczny poradnik
15 lutego 2019

Zapewne choć raz w życiu zdarzyło Ci się wsiąść na rower, który zupełnie nie pasował do budowy Twojego ciała. Był zbyt duży – tak, że z trudem sięgałeś kierownicy. Albo wręcz przeciwnie – wydawało Ci się, że podczas jazdy Twoje kolana znajdują się tuż pod brodą. Ale czy wiedziałeś o tym, że to właśnie rama w głównej mierze decydowała o wymiarach owego roweru? Zanim więc dokonasz zakupu nowego sprzętu dla siebie, sprawdź jak prawidłowo mierzyć jej wielkość.

W każdym typie roweru rama stanowi swego rodzaju szkielet, który daje nie tylko gwarancję Twojej wygody, ale – co najważniejsze – bezpieczeństwa. Źle dobrana sprawia, że jazda przestaje być przyjemna, co przecież skutecznie zniechęca do dalszych podróży. I mimo, że rower jest zakupem „na lata”, raczej nie da się przyzwyczaić do dyskomfortu, powodowanego przez niewłaściwą postawę rowerzysty (wymuszoną złymi parametrami jednośladu). Co gorsza, nad źle dobranym rowerem trudniej zapanować, skutkiem czego jazda na nim staje się realnym zagrożeniem na drodze. Zamiast więc ryzykować, warto skorzystać z jednej z metod właściwego pomiaru wielkości ramy. Sposobów na to jest kilka.

Dokonaj przymiarek

Najprostszym sposobem na skuteczny dobór roweru do Twojej anatomii jest po prostu „przymierzenie” się do niego w sklepie stacjonarnym. Aby to zrobić, wystarczy wsiąść na rower i zweryfikować ułożenie nóg w momencie, kiedy pedał znajduje się nisko. W przypadku prawidłowych parametrów sprzętu, noga będzie niemal wyprostowana – ale zachowa przy tym lekkie ugięcie. Lekko ugięte będą także ręce, a Twoja postawa (zwłaszcza w przypadku uniwersalnych typów rowerów) – nieco pochylona. Zwróć również uwagę na pozycję siodełka – w przypadku sztycy maksymalnie wysuniętej z ramy, niemożliwe będzie późniejsze podniesienie go. Może to poskutkować uszkodzeniem przeciążonej maszyny – zwłaszcza w przypadku bardzo intensywnej jazdy.

Może się też zdarzyć, że w trakcie dokonywania przymiarek będziesz wahał się pomiędzy dwoma rozmiarami danego modelu – cóż, w tym przypadku zadecydować powinna Twoja intuicja i wygoda. Wybierz po prostu ten, na którym czujesz się lepiej. Przy okazji sprawdź, jak zadziała modyfikacja ustawień siodełka i kierownicy w przypadku każdego z nich, bo być może ta kwestia (a nie pierwotne parametry jednośladu) okaże się kluczowa przy zwiększeniu poczucia Twojej wygody.

Zwróć uwagę na przekrok

W podobny sposób możesz zresztą sprawdzić czy rama danego roweru jest dla Ciebie odpowiednia. Stań nad nim tak, by górna rura ramy znalazła się bezpośrednio pomiędzy Twoimi nogami. Następnie unieś przednią część roweru, by koło znalazło się nad ziemią. W ten sposób zmierzysz wysokość tak zwanego przekroku, czyli odległość ramy od Twojego krocza. W przypadku właściwie dobranego modelu, koło powinno znaleźć się na wysokości od 5- 10 cm od podłoża, zanim dotknie Twojego ciała. Istnieją jednak wyjątki od tej reguły – metoda ta bowiem nie sprawdzi się ani w przypadku „damki”, ani typów rowerów charakteryzujących się obniżonym układem górnej rury ramy. Podane „widełki” są też dość umowne. Jeśli zależy Ci na najlepszym doborze w oparciu nie tylko o Twoją anatomię, ale także typ wybranego roweru, trzymaj się następującej zasady:

- w przypadku roweru typu trekking lub cross wysokość przekroku powinna wynosić minimum 4-5 cm,

- w przypadku bicykla przeznczonego na nieutwardzone trasy „prześwit” powinien wynosić ok. 7 cm,

- kiedy planujesz zakup roweru górskiego, wybierz ten, w którym podana wyżej wartość wynosi minimum 10 cm.

Czemu służy mierzenie przekroku? Przede wszystkim ma ono zadbać o Twoje bezpieczeństwo – zwłaszcza podczas upadku bądź w trakcie gwałtownego hamowania, kiedy istnieje ryzyko zsunięcia się z siodełka i bolesnego uderzenia o ramę. Dlatego im bardziej skomplikowane nawierzchnie lubisz, tym większa powinna być odległość ramy od Twojego ciała.

Postaw na przejażdżkę

Jeśli przymiarki w pozycji stojącej nie są dla Ciebie miarodajne, poproś sprzedawcę o możliwość krótkiej przejażdżki i sprawdzenia sprzętu „w praniu”. Jeśli w trakcie jazdy poczujesz, że twoje plecy są nadmiernie naprężone, a trzymanie kierownicy wymaga większego niż dotychczas (np. w przypadku Twojego poprzedniego roweru) wysiłku – będzie to oznaczało, że dany rozmiar nie jest dla Ciebie odpowiedni, a odległość siodełka i kierownicy od ramy jest zbyt duża. Jeśli z kolei czujesz, że parametry roweru ograniczają ruchy Twoich nóg, a zamiast pozycji wyprostowanej (czy lekko pochylonej) jesteś po prostu skulony – rama jest dla Ciebie zbyt krótka, a sam rower za mały.

A jeśli w trakcie jazdy pojawia się dyskomfort, ale jest w gruncie rzeczy niewielki? Wówczas „uratuje” Cię być może regulacja siodła lub mostka (zbliżającego bądź unoszącego kierownicę), w której z całą pewnością pomoże Ci obecny w sklepie sprzedawca.

Kupujesz przez Internet? Obliczaj

Sprawa zakupu nowego bicykla wydaje się bardziej skomplikowana w momencie, kiedy nie masz w pobliżu żadnego sklepu stacjonarnego, a swój „upatrzony” model planujesz zakupić przez Internet. Ale brak możliwości sprawdzenia sprzętu osobiście zupełnie nie wyklucza dokonania świetnie wymierzonego zakupu. Możesz np. posłużyć się obliczeniami, wykonanymi w oparciu o specjalny wzór (różny dla danego typu roweru) oraz długość Twoich nóg (sam wzrost mniej się w tym przypadku liczy). Jak to zrobić?

Po pierwsze, sprawdź jak daleko od podłoża znajduje się Twoje krocze, kiedy jesteś w pozycji stojącej. W tym celu załóż buty na płaskiej podeszwie, a następnie stań przy ścianie i lekko rozsuń nogi (zrób lekki rozkrok na odległość ok. kilkunastu centymetrów). Teraz przyda Ci się pomoc drugiej osoby, która zmierzy odległość Twojego krocza od podłogi. Aby ułatwić wykonanie testu, możesz też wsunąć między nogi poziomicę bądź książkę, a następnie np. od jej grzbietu rozpocząć pomiar. Następnie otrzymany wynik pomnóż przez jeden z kilku współczynników: właściwy dla typu roweru, który kupujesz. Oto one:

a) rower górski – jeśli sprzęt posiada koła o rozmiarze 26 bądź 27,5 cali, otrzymany wynik pomnóż przez 0,57 – wówczas obliczenia będą zgodne z wartością wyrażoną w centymetrach (aby otrzymać wynik w calach, mnóż przez wartość 0,226); w przypadku roweru posiadającego 29-calowe koła, powinieneś pomnożyć kolejno przez 0,6 (co da wynik w centymetrach) lub 0,238 (wynik w calach),

b) rower miejski, crossowy, trekkingowy – wartość oznaczającą długość nóg pomnóż razy 0,63 (dla otrzymania wyniku w centymetrach) lub przez 0,25 (dla ustalenia wartości w calach),

c) rower szosowy – dla otrzymania wyniku w centymetrach, wynik pierwszych obliczeń pomnóż przez 0,66 (dla otrzymania wyniku w calach możesz pomnożyć przez 0,26).

Inną, alternatywną metodą powyższych obliczeń jest pierwotne uzyskanie wyniku w centymetrach, a następnie „przeliczenie” go na ten wyrażony w calach – poprzez podzielenie finalnej wartości przez 2,54 cm (równowartość 1 cala).

W ten sposób uzyskasz informację na temat pożądanego rozmiaru ramy, który sprawdzi się w Twoim przypadku (rozmiar ten wyraża długość pionowej rury ramy, tzw. rury podsiodłowej, mierzonej od środka korby – tzw. suportu, do jej końca.) Wielkość ramy równa jest tutaj jej wysokości.

Jeszcze inną metodą na obliczenie zalecanej wielkości tego elementu jest wykonanie pomiaru długości nogi, a następnie pomniejszenie go o wartość ok. 35 cm. W tym przypadku jednak ostateczna, pożądana wartość może być dodatkowo pomniejszona lub zwiększona o ok. 3 cm, zależnie od tego jaki typ roweru Cię interesuje (dodatkowe centymetry przydadzą się w przypadku modeli rekreacyjnych, w przypadku tych sportowych zaś – rozmiar ramy może być mniejszy).

Skorzystaj z gotowych rozwiązań

Jeśli konieczność wykonywania skrupulatnych obliczeń przyprawia Cię o zawrót głowy, możesz skorzystać z pomocy oferowanej Ci przez producentów i dystrybutorów sprzętu rowerowego. Co ciekawe, wielu z nich oprócz standardowej numeracji, stosuje również „rozmiarówkę” alfabetyczną –taką jak w przypadku wskazywania rozmiarów ubrań. Musisz jednak pamiętać o tym, że każda firma może ustalać grupy i rozmiary swoich produktów nieco inaczej – sugerowane wartości są więc przybliżone i niekoniecznie sprawdzą się w przypadku każdej marki i typu roweru. Dość uniwersalną tabelkę stworzyła m.in. marka Kross, uzupełniając ją także o wartości dostępne w przypadku sprzętu dziecięcego. Oto ona:

Modele dla dorosłych

Wzrost

Dł. wewnętrznej strony nogi

Rozmiar ramy

MTB/CROSS

CITY/TREKKING

152 cm

71 cm

14” (36cm)

16” (41 cm)

157 cm

72 cm

15” (38 cm)

17” (43 cm)

162 cm

74 cm

16” (41 cm)

18” (46 cm)

167 cm

75 cm

16” (41 cm)

18” (46 cm)

172 cm

76 cm

17” (43 cm)

19” (48 cm)

175 cm

77 cm

17" (43 cm)

19” (48 cm)

177 cm

79 cm

18" (46 cm)

20” (51 cm)

182 cm

82 cm

18" (46 cm)

20” (51 cm)

187 cm

86 cm

19" (48 cm)

21” (53 cm)

192 cm

89 cm

20" (51 cm)

22” (56 cm)

197 cm

92 cm

21" (53 cm)

22” (58 cm)


Modele dziecięce

Wiek

Dł. wewnętrznej strony nogi

Rozmiar ramy

Rozmiar kół w rowerze

4-6 lat

48 cm

-

16”

5-8 lat

53 cm

11”

20”

5-8 lat

56 cm

12”

20”

5-8 lat

58 cm

13”

20”

7-12 lat

66 cm

14”

24”

7-12 lat

69 cm

15”

24”


Tak jak już wspomnieliśmy, podana wyżej specyfika poszczególnych grup produktów oraz ich wymiary mogą okazać się inne niż w przypadku modeli produkowanych przez inną firmę z branży. Jeśli więc zależy Ci na jak najbardziej precyzyjnym doborze sprzętu, skorzystaj z tabel informacyjnych podanych bezpośrednio przez producenta danego roweru. Możesz też oczywiście skonsultować swój wybór z pracownikami wybranego sklepu lub przedstawicielem marki. Tak, by później móc się już tylko cieszyć udanym zakupem oraz jazdą pełną komfortu i wygody.

Posted in: Wszystko o Rowerach