Producenci bagażników na klapę często podają w specyfikacji maksymalną liczbę rowerów, jaką można na nich umieścić – najczęściej są to dwa lub trzy stanowiska. Jednak liczba stanowisk to nie wszystko. W praktyce, realna i bezpieczna pojemność bagażnika jest często mniejsza i zależy od dwóch kluczowych czynników: limitu wagowego i typu przewożonych rowerów.
W tym artykule, stanowiącym część naszego cyklu wpisów o Bagażnikach na Klapę, wyjaśnimy, jak interpretować dane producenta i na co zwrócić uwagę, aby nie przeciążyć konstrukcji i podróżować bezpiecznie.
Limit nr 1: Maksymalna liczba stanowisk
To podstawowy parametr. Jeśli bagażnik jest zaprojektowany na 2 rowery, pod żadnym pozorem nie próbuj przewozić na nim trzech, nawet jeśli są to lekkie rowery dziecięce. Konstrukcja ramion i pasów jest obliczona na określoną liczbę punktów podparcia.
Limit nr 2: Maksymalna nośność (w kilogramach)
To najważniejszy i często ignorowany limit! Każdy bagażnik na klapę ma określoną przez producenta maksymalną nośność całkowitą oraz często limit na jedno stanowisko.
- Nośność całkowita: Zazwyczaj wynosi od 30 kg do 45 kg dla bagażników 2- i 3-stanowiskowych.
- Nośność na stanowisko: Najczęściej 15 kg.
Praktyczny przykład – dlaczego 3 rowery to często za dużo?
Masz bagażnik na 3 rowery o maksymalnej nośności 45 kg. Chcesz zabrać trzy typowe rowery górskie dla dorosłych.
- Średnia waga roweru MTB: ok. 14 kg.
- Obliczenie: 3 rowery * 14 kg/rower = 42 kg.
Teoretycznie mieścisz się w limicie 45 kg. Ale co, jeśli jeden z rowerów to cięższy model enduro ważący 16 kg? Wtedy przekraczasz już limit na jedno stanowisko (15 kg). A jeśli chcesz zabrać trzy cięższe rowery crossowe po 15 kg każdy? Wtedy osiągasz dokładnie 45 kg – czyli jedziesz na granicy wytrzymałości sprzętu, bez żadnego marginesu bezpieczeństwa.
Limit nr 3: Typ i rozmiar rowerów
Nawet jeśli limity wagowe są zachowane, problemem może być fizyczne zmieszczenie rowerów obok siebie.
- Szerokie kierownice w rowerach MTB: Nowoczesne rowery górskie mają bardzo szerokie kierownice (często 760-800 mm). Zmieszczenie trzech takich rowerów obok siebie bez wzajemnego haczenia i obijania się jest niemal niemożliwe.
- Nietypowe kształty ram: Rowery typu “damka”, rowery z pełnym zawieszeniem (fulle) czy małe rowery dziecięce często trudno jest stabilnie zawiesić na standardowych ramionach bagażnika. Często wymagają one użycia specjalnego adaptera (tzw. “fałszywej ramy”).
Jaka jest więc realna i bezpieczna pojemność?
Bazując na doświadczeniach wielu użytkowników, można przyjąć następujące, bezpieczne założenia:
- Bagażnik 2-stanowiskowy: Bez problemu przewiezie dwa standardowe rowery dla dorosłych (szosowe, crossowe, MTB hardtail).
- Bagażnik 3-stanowiskowy: Najlepiej i najbezpieczniej sprawdza się w konfiguracji dwóch rowerów dla dorosłych i jednego roweru dziecięcego/juniorskiego. Próba załadowania trzech dużych rowerów MTB jest bardzo trudna i często kończy się ich wzajemnym uszkadzaniem.
Podsumowanie
Pamiętaj, że w przypadku bagażników na klapę, maksymalna nośność w kilogramach jest ważniejsza niż liczba stanowisk. Zawsze zważ swoje rowery i upewnij się, że mieścisz się w limitach z bezpiecznym zapasem. Dla świętego spokoju i bezpieczeństwa, często lepiej jest przewieźć o jeden rower mniej, ale mieć pewność, że cała konstrukcja jest stabilna, a sprzęt nie jest narażony na uszkodzenia.
FAQ
- Gdzie znajdę informację o nośności mojego bagażnika? Powinna być ona wybita na tabliczce znamionowej na samym bagażniku oraz wyraźnie podana w instrukcji obsługi.
- Czy mogę przewozić rowery dziecięce? Tak, ale często wymagają one użycia specjalnego adaptera (belki), który tworzy sztuczną, poziomą górną rurę, na której można bezpiecznie zawiesić rower.
- Co zrobić, jeśli muszę przewieźć 3 duże rowery? Jeśli musisz regularnie transportować 3 lub więcej rowerów dla dorosłych, bagażnik na klapę nie jest dobrym rozwiązaniem. Znacznie bezpieczniejszą i wygodniejszą opcją będzie platforma na hak holowniczy lub bagażnik dachowy.












