Są produkty, które nie tylko dobrze spełniają swoją funkcję, ale stają się ikonami designu. W świecie akcesoriów rowerowych taki status bez wątpienia osiągnął Saris Bones. Jego charakterystyczna, organiczna forma jest rozpoznawalna z daleka, a od lat jest on punktem odniesienia w kwestii stabilności i kompatybilności.
W tej recenzji przyjrzymy się bliżej jego najnowszej i najbardziej wszechstronnej wersji – Saris Bones EX 3, przeznaczonej do transportu trzech rowerów. Sprawdzimy, co kryje się za jego legendą i czy jest warty swojej, niemałej ceny. Ta analiza to uzupełnienie naszego cyklu o Bagażnikach na Klapę.
Design, który rozwiązuje problemy
Pierwsze, co rzuca się w oczy, to unikalna, łukowata konstrukcja ramion. To nie jest tylko zabieg estetyczny – to genialne rozwiązanie inżynieryjne. Każde z ramion bagażnika jest niezależnie regulowane, a ich łukowaty kształt sprawia, że Bones EX jest w stanie “przejść” nad większością standardowych spojlerów dachowych, które są zmorą i czynnikiem dyskwalifikującym dla 90% innych bagażników tego typu. Całość wykonana jest w USA z niezwykle wytrzymałego, wtryskiwanego kompozytu, który jest w 100% z recyklingu, lekki i całkowicie odporny na rdzę.
Montaż i stabilność – Amerykańska solidność
Montaż, po pierwszej konfiguracji, jest szybki i intuicyjny. Ruchome ramiona i nogi, zakończone miękkimi, przegubowymi stopami z gumy, idealnie dopasowują się do kształtu karoserii, rozkładając nacisk na dużej powierzchni. To, co jednak wyróżnia Sarisa, to jakość pasów i systemu ich naciągania. Są grube, solidne i wyposażone w sprężynowe klamry, które ułatwiają wybieranie luzu. Po prawidłowym naciągnięciu, bagażnik trzyma się samochodu jak przyklejony, a opinie użytkowników i testerów zgodnie potwierdzają, że stabilność konstrukcji jest na absolutnie najwyższym poziomie w tej klasie.
Użytkowanie w praktyce
- Pojemność: Wersja EX 3 teoretycznie mieści 3 rowery (do 16 kg każdy). W praktyce, najwygodniej przewozi się na nim dwa rowery górskie lub trzy szosowe. Przy trzech szerokich kierownicach MTB może być bardzo ciasno.
 - Mocowanie rowerów: Saris stosuje tu swój sprawdzony system kołysek z gumowymi, zapadkowymi paskami, które pewnie trzymają ramę. Co ważne, model EX posiada dodatkowe mocowania stabilizujące, które zapobiegają kołysaniu się rowerów na boki i obijaniu o siebie.
 - Ochrona auta: Wspomniane, przegubowe stopy świetnie dopasowują się do krzywizn karoserii, chroniąc lakier.
 
Werdykt: Czy Saris Bones EX 3 jest warty swojej ceny?
Tak, jeśli szukasz absolutnie topowego rozwiązania w kategorii bagażników na klapę. Saris Bones EX 3 to produkt niemal bezkompromisowy. Jest drogi, ale w zamian otrzymujesz legendarną trwałość (dożywotnia gwarancja producenta), niezrównaną stabilność i, co najważniejsze, kompatybilność z wieloma autami, które są dyskwalifikowane przez inne bagażniki.
- Kup go, jeśli: Twoje auto ma spojler, cenisz sobie spokój ducha i najwyższą jakość, a bagażnika planujesz używać regularnie.
 - Zastanów się nad alternatywą, jeśli: Masz prostego hatchbacka bez spojlera i używasz bagażnika raz w roku na krótkiej trasie – wtedy tańszy, certyfikowany model również da radę.
 
FAQ
- Jaka jest różnica między Saris Bones a Bones EX? Główna różnica to unikalna konstrukcja ramion w wersji EX, która została zaprojektowana specjalnie po to, by omijać spojlery. Wersja standardowa ma prostsze ramiona.
 - Czy ten bagażnik pasuje do sedana? Tak, dzięki dużej możliwości regulacji, Bones EX jest uważany za jeden z najlepszych bagażników na klapę do sedanów. Zawsze jednak należy sprawdzić oficjalną listę kompatybilności na stronie Saris.
 - Czy pasy mocujące nie niszczą się z czasem? Pasy są wykonane z materiałów bardzo odpornych na warunki atmosferyczne i promieniowanie UV. Przy normalnym użytkowaniu powinny służyć przez wiele lat. Saris oferuje również możliwość dokupienia zestawów naprawczych.
 












