Polski producent Kross od lat jest jednym z liderów na rynku rowerów tradycyjnych. Wraz z boomem na e-bike’i, firma mocno zainwestowała w segment wspomagania elektrycznego, oferując modele, które kuszą nowoczesną technologią i atrakcyjną ceną. Jednym z najpopularniejszych jest Kross Trans Hybrid – wszechstronny rower trekkingowy.
Wzięliśmy na warsztat popularny model Trans Hybrid 5.0, aby sprawdzić, czy jest on w stanie konkurować z droższymi, zagranicznymi markami i czy faktycznie jest to jeden z najlepszych wyborów w niezwykle popularnym przedziale cenowym do 10 000 zł. Ta recenzja to uzupełnienie naszego cyklu o rowerach elektrycznych.
Pierwsze wrażenie i serce roweru: napęd Shimano STEPS
Kross Trans Hybrid 5.0 jest napędzany przez sprawdzony i ceniony na całym świecie system Shimano STEPS E6100. To kluczowa informacja, która od razu stawia ten rower w gronie poważnych graczy.
- Silnik: Jednostka centralna E6100 oferuje 60 Nm momentu obrotowego. To w zupełności wystarcza do sprawnego pokonywania stromych wzniesień nawet z pełnym obciążeniem. Praca silnika jest bardzo płynna, cicha i kulturalna – wspomaganie jest naturalne i intuicyjne.
- Bateria: Zintegrowana z dolną rurą ramy bateria o pojemności 504 Wh to solidny standard w tej klasie. Pozwala na bezproblemowe osiąganie realnych zasięgów rzędu 80-100 km w trybie mieszanym.
- Wyświetlacz: Duży, czytelny wyświetlacz Shimano pokazuje wszystkie niezbędne informacje, a ergonomiczna manetka na kierownicy pozwala na łatwą zmianę trybów wspomagania.
Rama i wyposażenie – gotowy do drogi
Rower jest zbudowany na solidnej, aluminiowej ramie o komfortowej, trekkingowej geometrii. Dostępne są zarówno wersje z ramą męską (wysoka rura), jak i damską (niski przekrok), co pozwala na idealne dopasowanie.
Na pochwałę zasługuje kompletne wyposażenie fabryczne:
- Amortyzator SR Suntour NEX z blokadą skoku skutecznie wybiera nierówności.
- Hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano zapewniają dużą siłę i pewność hamowania.
- Napęd Shimano Deore (10 przełożeń) oferuje szeroki zakres i precyzję zmiany biegów.
- Pełne wyposażenie turystyczne: Solidny bagażnik, pełne błotniki, mocne oświetlenie zasilane z głównej baterii i stopka – wszystko jest na swoim miejscu.
Wrażenia z jazdy
Kross Trans Hybrid 5.0 prowadzi się bardzo pewnie i stabilnie. Pozycja za kierownicą jest wygodna i nie męczy nawet podczas wielogodzinnej jazdy. Silnik Shimano działa fenomenalnie – jest cichy, a moc oddaje w sposób bardzo przewidywalny. Rower świetnie radzi sobie zarówno na asfaltowych ścieżkach, jak i na leśnych, szutrowych drogach. To prawdziwy długodystansowiec, który aż prosi się o zapakowanie sakw i ruszenie w nieznane.
Werdykt: Czy warto kupić Kross Trans Hybrid 5.0?
Zdecydowanie tak. W swojej kategorii cenowej jest to jedna z najciekawszych i najbardziej kompletnych propozycji na rynku. Kross nie oszczędzał na najważniejszym elemencie, czyli systemie wspomagania, montując niezawodny napęd Shimano. Dobrej klasy osprzęt mechaniczny i przemyślana, komfortowa rama sprawiają, że Trans Hybrid 5.0 jest rowerem gotowym na każdą turystyczną przygodę, zaraz po wyjęciu ze sklepu.
To doskonały wybór dla każdego, kto szuka wszechstronnego i niezawodnego e-bike’a trekkingowego, nie chcąc jednocześnie wydawać fortuny na modele premium zagranicznych marek.
FAQ
- Jaki jest realny zasięg tego modelu? Przy wadze rowerzysty ok. 85 kg, w terenie pagórkowatym i przy mieszanym użyciu trybów wspomagania, można bezpiecznie założyć realny zasięg w granicach 80-110 km.
- Czy rama z niskim przekrokiem jest mniej wytrzymała? Nie. Nowoczesne ramy typu “damka” są projektowane przy użyciu zaawansowanych technik (np. hydroformowania) i są równie sztywne i wytrzymałe co ich odpowiedniki z wysoką rurą.
- Gdzie serwisować taki rower? Największą zaletą systemu Shimano STEPS jest jego ogromna popularność. Przegląd i diagnostykę komputerową wykonasz w większości dobrych serwisów rowerowych w Polsce, a nie tylko w autoryzowanych punktach Krossa.