Męski rower gravelowy to wolność w najczystszej postaci. To maszyna, która mówi “tak” każdej drodze – od gładkiego asfaltu, przez leśne dukty, aż po wyboiste, szutrowe bezdroża. Nic dziwnego, że gravele szturmem podbiły serca polskich rowerzystów, stając się synonimem przygody i wszechstronności. Wybór odpowiedniego modelu może być jednak trudny, bo rynek jest pełen fantastycznych propozycji.
Aby pomóc Ci w tej decyzji, przygotowaliśmy szczegółowy ranking najlepszych męskich rowerów gravelowych na 2025 rok. W tym artykule przeanalizujemy i porównamy pięć topowych modeli. Skupiliśmy się na rowerach, które oferują najlepszy stosunek ceny do jakości, innowacyjność i, co najważniejsze, dają maksimum frajdy z jazdy. Możesz też sprawdzić ogólny ranking rowerów męskich, jeżeli rozglądasz się za innymi typami rowerów męskich.
Jak wybieraliśmy? Kluczowe kryteria naszego rankingu
- Geometria i wszechstronność ramy: Czy rama oferuje komfortową, ale wciąż dynamiczną pozycję? Czy posiada liczne mocowania na torby i akcesoria?
 - Jakość napędu: Czy rower jest wyposażony w dedykowaną grupę gravelową (np. Shimano GRX, SRAM Apex)?
 - Prześwit na opony: Jak szeroką oponę można zmieścić w ramie, co decyduje o komforcie i możliwościach terenowych?
 - Stosunek ceny do jakości: Czy specyfikacja jest adekwatna do ceny?
 
Ranking: TOP 5 męskich rowerów gravelowych na 2025 rok
1. Miejsce i wybór “Innowacja i Wszechstronność”: Rondo Ruut AL1
Polska marka Rondo to fenomen na skalę światową, a model Ruut jest tego najlepszym dowodem. W wersji AL1, zbudowanej na świetnej ramie aluminiowej i widelcu karbonowym, to prawdziwy scyzoryk szwajcarski. Jego sercem jest opatentowany widelec TwinTip 2.0 z regulowaną geometrią. W pozycji “HI” rower staje się zwinny i agresywny, idealny na szybkie ustawki. W pozycji “LO” obniża się środek ciężkości, a geometria staje się bardziej stabilna, perfekcyjna na wielodniowe wyprawy bikepackingowe. Napęd oparty na niezawodnej grupie SRAM Apex 1×11 i mocne hamulce tarczowe dopełniają obrazu niemal idealnego gravela.
- Dla kogo? Dla świadomego rowerzysty, który szuka jednego roweru do wszystkiego – od dynamicznej jazdy po turystykę.
 
2. Miejsce i wybór “Polski Bestseller”: Kross Esker 6.0
Seria Esker to odpowiedź Krossa na gravelowy boom i jest to odpowiedź niezwykle udana. Model 6.0 to złoty środek w ofercie polskiego giganta. Zbudowany na dopracowanej ramie aluminiowej z karbonowym widelcem, oferuje bardzo zbalansowaną geometrię. Jest wystarczająco komfortowy na długie trasy, ale wciąż ma sportowy pazur. Jego największym atutem w tej klasie cenowej jest pełna, dedykowana grupa gravelowa Shimano GRX w układzie 2×11, która oferuje szeroki zakres przełożeń i fantastyczną kulturę pracy. To solidny, przemyślany i świetnie wyglądający rower.
- Dla kogo? Dla każdego, kto szuka sprawdzonego i niezawodnego gravela od dużej, polskiej marki z ogromną siecią serwisową.
 
3. Miejsce i wybór “Światowa Klasa”: Giant Revolt 1
Giant, jako największy producent rowerów na świecie, podchodzi do tematu graveli bardzo poważnie. Model Revolt to jedna z najbardziej cenionych konstrukcji na rynku. W wersji “1” otrzymujemy lekką aluminiową ramę ALUXX, w pełni karbonowy widelec oraz innowacyjną sztycę i kierownicę w technologii D-Fuse, które dzięki specjalnemu profilowi “pracują” i genialnie tłumią wibracje. To rozwiązanie drastycznie podnosi komfort jazdy na nierównościach. Napęd oparty na grupie Shimano GRX 2×11 to gwarancja niezawodności.
- Dla kogo? Dla rowerzystów ceniących sobie maksymalny komfort i zaawansowane technologie od światowego lidera.
 
4. Miejsce i wybór “Karbon w Dobrej Cenie”: Romet Boreas 2
Romet modelem Boreas udowadnia, że rama z włókna węglowego nie musi kosztować fortuny. Boreas 2 to jeden z najtańszych na rynku rowerów gravelowych z w pełni karbonową ramą i widelcem. Taka konstrukcja zapewnia nie tylko niską wagę, ale przede wszystkim doskonałe tłumienie drgań, co jest nie do przecenienia na długich, szutrowych trasach. Osprzęt to sprawdzony SRAM Apex 1×11. To propozycja dla tych, dla których priorytetem jest jakość i komfort płynący z materiału ramy.
- Dla kogo? Dla amatorów, którzy chcą wejść w świat karbonu bez wydawania ogromnych pieniędzy.
 
5. Miejsce i wybór “Amerykańska Legenda”: Trek Checkpoint ALR 5
Trek Checkpoint to ikona w świecie graveli, słynąca z niezwykle dopracowanej geometrii i gotowości na największe przygody. Wersja ALR 5 jest zbudowana na topowej, ultralekkiej ramie aluminiowej Alpha Aluminium 300, która swoimi właściwościami często przewyższa tani karbon. Posiada ogromny prześwit na opony, mnóstwo mocowań (w tym na ramie i widelcu) oraz sprawdzony napęd Shimano GRX 2×11. To, co go wyróżnia, to progresywna geometria, która daje ogromną pewność i stabilność na trudnych, technicznych zjazdach.
- Dla kogo? Dla pasjonatów i podróżników, którzy szukają roweru o charakterze premium, gotowego na najtrudniejsze wyzwania.
 
Podsumowanie
Wybór doskonałego roweru gravelowego w 2025 roku jest trudny, bo na rynku jest mnóstwo fantastycznych propozycji. Jeśli cenisz sobie innowacyjność, postaw na Rondo Ruut. Jeśli szukasz sprawdzonego bestsellera, wybierz Krossa Eskera. Jeśli priorytetem jest komfort, Giant Revolt z technologią D-Fuse będzie idealny. Jeśli marzysz o karbonie w dobrej cenie, spójrz na Rometa Boreasa. A jeśli szukasz bezkopromisowej maszyny do przygód, Trek Checkpoint Cię nie zawiedzie.
FAQ
W rankingu wygrał Rondo, ale w moim lokalnym sklepie polecają mi Krossa Eskera. Który mam wybrać?
Oba rowery są absolutnie fantastyczne. Nasz ranking wskazuje Rondo jako zwycięzcę ze względu na jego unikalną, innowacyjną technologię regulacji geometrii. Jednak Kross Esker to równie doskonały wybór, często oferujący w tej samej cenie napęd o klasę wyższy. Złota zasada brzmi: jeśli masz możliwość przymierzyć się do obu, wybierz ten, na którym po prostu czujesz się lepiej. Idealne dopasowanie i komfort są ważniejsze niż pojedyncze detale w specyfikacji.
Czy jest duża różnica w jeździe między aluminiowym Giantem Revoltem a karbonowym Rometem Boreasem w podobnej cenie?
Tak, i jest to kluczowa różnica. Aluminiowa rama Gianta, wsparta technologią D-Fuse, będzie niezwykle komfortowa i “wybaczająca”. Rama karbonowa w Romecie będzie prawdopodobnie jeszcze lepiej tłumić drobne wibracje, a cały rower będzie lżejszy. Wybór sprowadza się do dylematu: czy wolisz topowe aluminium od światowego lidera z dożywotnią gwarancją, czy wejście w świat karbonu od producenta oferującego świetny stosunek jakości do ceny.
Dlaczego w rankingu nie ma żadnego roweru z napędem Shimano GRX w wersji elektronicznej (Di2)?
Świadomie skupiliśmy się na modelach ze średniej i wyższej półki cenowej (do ok. 12 000 – 14 000 zł), które są najczęściej wybierane przez ambitnych amatorów. Rowery gravelowe wyposażone w elektroniczne grupy osprzętu, takie jak Shimano GRX Di2 czy SRAM AXS, to już segment premium, którego ceny zaczynają się zazwyczaj od 18 000 – 20 000 zł w górę. Będą one tematem naszych przyszłych, bardziej specjalistycznych rankingów.












